“Een plek waar je je thuis voelt”

Heerenstraat 

www.heerenstraat.nl

De wereldberoemde ondernemer Richard Branson vindt dat zijn medewerkers het succes van
zijn ondernemingen bepalen. Die stelling geldt ook voor eigenaren Willem Prins en Sanne Noorman van damesmodewinkel Heerenstraat in Horst. De verkoopsters Jill Vullings, Nell Versleijen en Ellen Achten gaan beduidend verder als het gaat om de persoonlijke benadering van hun gasten.

“Mode is méér dan kleding. Het gaat over wie je bent, waar je voor staat en hoe je je voelt. Het gaat over zelfvertrouwen en zelfrespect. Vrouwen weten dat maar al te goed”, vertelt Nell Versleijen. “Zodra iemand de winkel binnenkomt hopen wij dat die persoon zich zo snel mogelijk thuis voelt”, stelt Ellen Achten. Jill vult haar aan: “Heerenstraat is een damesmodewinkel, met als extra dat wij dames op een ongedwongen, maar persoonlijke wijze benaderen. Gezelligheid staat daarbij voorop.” 

“Bij Heerenstraat staan de dames zelf nog echt centraal. Daar gaan wij verder dan de meeste modewinkels. Zo komt het wel eens voor dat wij bij dames thuis helpen bij het opruimen van de garderobe. Daarbij geven wij hen advies over de nieuwste collecties en helpen wij met het combineren van bepaalde kledingstukken”, vertelt Ellen met een grote glimlach. “Het gaat bij ons om oprechte aandacht. Want echte aandacht gaat over interesse, liefde, steun, warmte, begrip en kracht.” De goede verstandhouding tussen de gasten en de medewerkers van 

Heerenstraat is wederzijds. “Wij kennen de dames, maar zij ons ook”, zegt Jill. “Wij voeren vaak persoonlijke gesprekken met elkaar. Je komt echt iets te weten van de mensen die bij ons binnenkomen. Dat is niet geforceerd, het gaat juist helemaal vanzelf. Gasten voelen zich bij ons op hun gemak en dat is fijn.”

“Wij kennen de dames, maar zij ons ook”

Heerenstraat is ook online actief met een webwinkel. Zien de verkoopsters dat als een bedreiging? “Welnee”, zegt Ellen enigszins verontwaardigd. “Het is juist een perfect verlengstuk van de winkel.” Jill legt uit waarom: “Mensen kijken thuis naar onze webwinkel. Ze krijgen dan een mooi overzichtelijk beeld van onze collectie. Hebben ze een keuze gemaakt, dan komen ze vaak met een specifieke vraag naar de winkel om te passen.” Nell is ook blij met de webwinkel. “In het begin waren wij een beetje sceptisch. Maar met behulp van een uitstekende workshop, die Willem en Sanne verzorgd hebben, was ik al snel overtuigd van de grote voordelen van het online winkelen.” 

Op de vraag wie nu eigenlijk bepaalt wat mode is, antwoorden de dames eensgezind: “Dat zijn niet langer meer de modemerken, maar de mensen zelf.” Jill haakt daar op in: “Bij de inkoop houden wij rekening met de wensen van onze gasten. Soms zie ik een kledingstuk dat ik zelf zeker zou dragen maar dat niet in onze winkel past. Dan kies ik natuurlijk voor de winkel en niet voor mezelf. Ook op de winkelvloer moet je weleens nee durven zeggen. Maar het is uiteindelijk altijd de gast zelf die beslist of en wat zij bij ons wil kopen. Of het nu gaat om dat leuke truitje uit de etalage of een compleet nieuwe garderobe. Wij willen graag dat onze gasten ongedwongen kunnen rondkijken, zichzelf kunnen zijn en dat ze op een plek zijn waar ze zich thuis voelen.”

“Want echte aandacht gaat over interesse, liefde, steun, warmte begrip en kracht”